Het Huis van Eutopia

Van 25 juli tot 21 september is in Utrecht House of Eutopia te zien. Het gaat over bijzondere plekken in Europa.

De sociale, politieke, geografische en historische grenzen van Europa worden afgetast en blootgelegd in een huis van vijf kamers. Films, schilderijen, maquettes en kijkdozen belichten thema’s als migratie & grenzen, Europees burgerschap en exclusie versus inclusie . De realiteit dringt binnen met beelden die op ieders netvlies zitten, zoals de Berlijnse Muur (1961) of de vernielde bibliotheek van Sarajevo in 1992.

Achterkant

Het Huis van Eutopia is opgebouwd als een huis dat uit vijf kamers of installaties bestaat. Het huis is 15 meter bij 35 meter en is opgebouwd in de loods die dienst doet als Zijdebalen Theater aan de Utrechtse Zeedijk. Elke ruimte belicht een aspect dat tussen de verborgen geschiedenis en de mogelijke toekomst van Europa ligt, tussen de kelder en de zolder, tussen Collective Memory Mass Grave en White Space/Mirror. Thema’s als migratie & grenzen (Protected Landscape), Europees burgerschap (The Blue Room), exclusie versus inclusie (The Graveyard), komen aan bod. Kunstenaar Filip Berte doet dit aan de hand van verschillende media zoals films, schilderijen, maquettes, kijkdozen. Het huis biedt een blik op Europa vanaf de zijlijn, omdat je daar soms meer ziet dan vanuit het midden. House of Eutopia is een confrontatie met de achterkant van Europa.

Berte gelooft dat architectuur niet neutraal is, het roept emoties op bij de toeschouwer. In elke kamer van huis van Eutopia, House of Eutopia, confronteert de bezoeker met de plek waar we wonen, en de begrenzing ervan.

Bibliotheek van Sarajevo

Op de begane grond word je langs herkenbare, vaak archetypische landschappen geleid. Aan de hand van maquettes komt de thematiek van migratie, de bescherming en controle van Europa’s binnen- en buitengrenzen, en ons asielbeleid aan bod. Er is een  donkere kelder in het Huis van Eutopia. In een massagraf van collectieve herinneringen wordt het schuldig landschap tastbaar gemaakt. In deze kamer kijk je door vensters in kijkdozen waarin zowel natuurlijke als stedelijke Europese landschappen die in het verleden gewond zijn geraakt worden getoond. Zoals de bibliotheek van Sarajevo. De kijkdozen roepen de vraag op of we aan onze geschiedenis kunnen ontsnappen.

Outsiders

De tuin rondom het huis is een begraafplaats van dromen. We reizen langs vier steden. Drie daarvan bevinden zich in de rafelranden van de Europese Unie: Tbilisi (Georgië), Chişinău (Moldavië) en Melilla (Spaanse enclave in Marokko). De vierde stad is Brussel, als symbolische aankomstplek van diegenen die de marge willen inruilen voor het centrum van Europa. Met Berte kijk je naar outsiders : daklozen, asielzoekers, migranten en vluchtelingen. In de vier films van The Graveyard hoor je soundscapes van geluidskunstenaar Ruben Nachtergaele.

Op de eerste verdieping staat het individu centraal. Niet meer in de marge, maar in één van de centra van Europa; Berlijn. Hier denk je na over jouw plek in Europa, als burger. Aan de hand van een ruimtevullend panoramaschilderij, The Blue Room Paintings, krijg je de keuze om je open te stellen of af te sluiten. Bijna alsof je in een wachtkamer zit, tussen een exclusieve en een inclusieve samenleving in.

Filip Berte

Filip Berte (1976) studeerde architectuur aan WENK, Sint-Lucas Instituut, Gent. Tevens volgde hij een opleiding schilderkunst aan de Academie voor Schone Kunsten in Gent. Tijdens zijn werk als architect reisde hij door Balkan-landen als Bosnië-Herzegovina, Servië-Montenegro en Kosovo, waar hij onderzoek deed en zijn beeldend werk ontwikkelde, vooral in de vorm van schilderijen. Als architect was hij zeer geïnteresseerd in de manier waarop mensen omgaan met ruimte en in hoe ze hun leven organiseren in de complexe context van de huidige samenlevingen. Wat hij in de functionele beperkingen van de architectuur niet kwijt kon, kreeg in zijn kunstenaarschap een plek.

Als kunstenaar voelt Berte zich veel vrijer om vraagtekens te plaatsen én ze om te zetten in uitroeptekens. Het Huis van Eutopia is ontstaan in en altijd verbonden gebleven aan CAMPO, Gent. Filip Berte won met Eutopia in Oost-Vlaanderen de Provinciale prijs voor beeldende kunst van 2011.

Te zien

Het Huis van Eutopia, House of Eutopia is gedurende de looptijd (25 juli - 21 september) te bezoeken op donderdag tot en met zondag, van 11.00 tot 18.00 uur. Voor groepen kunnen uitzonderingen worden gemaakt: neem daarvoor contact op met de organisatie.

House of Eutopia wordt op donderdag 25 juli geopend door Paul Schnabel (voormalig directeur Sociaal Cultureel Planbureau) en Katherine Watson (directeur European Cultural Foundation).

Productie: CAMPO
Coproductie: Vrede van Utrecht, European Cultural Foundation, deBuren & Kunstenfestivaldesarts
Met de steun van: Maison de la Culture Amiens, Nicosia Municipal Arts Centre

 

http://www.vredevanutrecht2013.nl/event/house-of-eutopia/detail

Datum: 
25 juli 2013 / 21 september 2013
Type activiteit: